Hawaii!!

Igår på kvällen kom jag hem från paradiset - Hawaii!
Det är svårt att sammanfatta den resan. Veckan gick så fort och nu sitter jag här framför datorn och en halvmeter snö utanför huset. Annorlunda? Ja, typ.
Hur som helst här är min sammanfattning:
Lördag: Klockan fem på eftermiddagen landade jag och tre andra Coloradostudenter på Honolulus flygplats med många andra utbytesstudenter. Vi tog en buss till hotellet. Det låg en gata från Waikikibeach, den stora stranden i Honolulu. Väl där möttes vi av hundra andra utbytesstudenter från hela världen (däribland de två första studenterna från Afrika som någonsin åkte på YFUs Hawaiiresa - från Ghana!). Vi var åtta svenskar, tre killar och fem tjejer. Hotellrummet, som låg i mitten av hotellets 20 våningar, delade jag med en kille från Norge och en från Danmark. De fick dela säng, jag fick min egna, score! Sedan gick alla och la sig. Vi var alla trötta.
Söndag: Vi vaknade till strålande sol och värme. Hotellet ägdes av en korean och då fanns det också koreansk mat till frukost, men inte bara. Där fanns omelleteter, våfflor, bakelser, flingor, bacon, korv, ägg etc. Det var en väldigt bra hotellfrukost, kanske den bästa jag någonsin har haft på ett hotell! Vi gick ner till stranden för lite surfning och en katamarantur. Tyvärr blev det inställt efter halva dagen pga. att det började blåsa upp lite, vilket gjorde att min grupp missade båda sakerna. Vi var ganska irriterade. Middagen åts på ett pizzställe vill jag minnas.
Måndag: Vi begav oss runt klockan nio för en tur upp till Oahus (ön vi bodde på) norra sida. Det sägs att världens bästa surfvågor finns där. De var väldigt höga. Så höga att allmänheten inte fick bada där. Dock fick jag se min första surftävling i mitt liv, det såg ut lite som jag trodde. Efteråt åkte vi till Polynesian Culture Center. Ska jag vara helt ärlig trodde jag att det här skulle vara det tråkigaste på resan, men det slutade med att jag efteråt tyckte att det var bland det roligaste. Det var helt otroligt! Det var som ett museum, fast med riktiga männsikor. De visade upp danser från Tahiti, Hawaii, Fiji, Nya Zeeland och några till. Vi åt mat där och såg sedan en föreställning av arbetarna där. Jag ska tillägga också att vi åkte till Doles stora ananasodling, ganska coolt.
Tisdag: På den dagen åkte vi till en strand på den östra sidan av ön och hyrde kanoter. Ja och en brasiliansk kille paddlade tillsammans. Efter att ha passerat hus värda upp till 15 miljoner (!) dollarn kom vi slutligen fram till en strand. En väldigt lång strand. Helt öde med en vy ut mot Stilla havet, helt otroligt! När vi kom tillbaka hade många av oss bränt sönder oss, vilket gjorde att natten var irriterande litegrann. Middag åt vi på Hard Rock Cafe i Honolulu, det första som jag någonsin har besökt!
Onsdag: Min grupp åkte den här dagen och snorklade. Enligt reseorganisationen skulle det vara en av de 10 bästa stränderna i världen för surfning. Det är någonting jag inte kan bekräfta, då det var första gången jag snorklade i mitt liv. Jag snorklade med Fredrik från Liiidingö och lite med Andrea (också från Stockholm). Vi lärde oss lite finska ord också, några användbaara ord, men de flesta kanske man inte ska nämna. Efter det åkte vi till ett stort mall i Honolulu. Där fick vi handla lite och senare åt vi middag på Bubba Gump, ni vet Forrest Gump? Gott!
Torsdag: Vi begav oss tidigt på morgonen till Pearl Harbor. Först till USS Missouri, som är en båt där vi skulle hjälpa till att städa.  Det behövde bara den andra gruppen medan vi gottade oss med en specialtour på båten där vi bl.a. såg platsen var pappret signerades på för avsluta andra världskriget. Efter det åkte vi till museumet för platsen och såg en film om attacken söndagen den 7 december 1941. Efter det åkte vi ut till minnesplatsen över alla de som dog i attacken. Därefter åkte vi till en annan strand. På vägen åkte vi förbi stranden där den första filmkyssen spelades in. Nu vet jag inte vad filmen heter, men jag har kort på platsen i alla fall. Middag åt vi på hotellet och jag och Fredrik hängde med finländarna på kvällen.
Fredag: Klockan sju på morgonen begav sig min grupp ner till stranden för en surflektion. Surfining är kul! Efter besteg vi Diamond Head, som är en stor, ej längre aktiv, vulkan. Vyn däruppe var oslagbar, helt otrolig! Efteråt åkte vi till en Lua-festival med traditionell dans och mat tillsammans med andra. Väldigt kul och vi såg solnedgången mellan palmträden. När vi kom hem satt vi uppe och pratade med varandra. Vi gick aldrig och la oss, utan var uppe till fem, då många av oss begav oss till flygplatsen och hemresan!
Sammanfattningsvis kan jag säga att den här resan var helt otrolig! Helt ofattbar! Jag mötte männsikor från hela världen och fick uppleva nya saker varje dag! Hawaii är en helt fantastisk plats! Jag kommer att komma tillbaka, jag lovar!